چگونگی طراحی آرم

طراحی لوگو یکی از مشکل‌ترین کارها در بحث گرافیک است. مشتری شما قرار است با نشانی که برایش طراحی می‌کنید، سال‌های سال زندگی کند! حتی گاهی کسب درآمد او به آن لوگو بستگی دارد چون از قدیم گفته‌اند «عقل مشتری به چشم اوست» یعنی اگر شما برای شرکت یا سازمان یا سایتی که به شما سفارش طراحی آرم داده است، آرم مناسبی طراحی نکنید، مشتریان او با دیدن آن آرم ممکن است نظرشان نسبت به حرفه‌ای بودن یا نبودن آن شرکت تغییر کند!

خیلی از اوقات افراد از من می‌پرسند:
چطور ایده یک لوگو در ذهنتان شکل می‌گیرد؟

برای اینکه متوجه این موضوع شوید، قصد دارم پشت صحنه ایجاد این لوگو را نمایش دهم:

این لوگو به سفارش مدیر محترم وب‌سایت mostamar.ir طراحی شده است. این وب‌سایت آزمون‌های آنلاین جهت آماده سازی کنکور و غیره برگزار می‌کند.
گام اول: یافتن چند کلمه کلیدی در مورد سوژه:

ابتدا باید چند کلمه کلیدی در مورد سوژه‌ای که می‌خواهید برایش لوگو طراحی کنید، پیدا کنید. مثلاً در مورد سوژه‌ی من، کلمات کلیدی این بود:

آزمون چند گزینه‌ای، کنکور، زمان، مستمر، mostamr.ir
گام دوم: یافتن نمادهایی برای کلمات کلیدی که یافته‌اید:

حالا ببینید می‌شود یک سری نماد برای کلمات کلیدی یافت؟ مثلاً کسی شک ندارد که نماد «آزمون چند گزینه‌ای» یا «کنکور»، علامت تیک (√) است. نماد زمان، «ساعت» است و من نماد «مستمر» را هم «م» که دو بار در این کلمه تکرار شده و با این حرف نیز آغاز می‌شود، گرفتم.

البته اعتراف می‌کنم که همان ابتدا، «زمان» و «ساعت» جزء کلمات کلیدی من نبود. در ادامه خواهم گفت که چه شد که این کلمه وارد کلمات کلیدی من شد.
گام سوم: یک کاغذ باطله بردارید و هر طرحی که به ذهنتان می‌رسد روی آن ایجاد کنید:

تأکید می‌کنم که کاغذتان حتماً باطله باشد تا با خیال آسوده و بدون اضطراب از اینکه یک کاغذ را خراب کردید و نتیجه نداد، بتوانید هر چیزی که در ذهن دارید را پیاده کنید.

مثلاً به Scartch یا چرک‌نویس من در مورد این لوگو دقت کنید:

همانطور که می‌بینید من چندین نوع خط مختلف مثل نستعلیق، شکسته نستعلیق و ثلث یا نسخ را روی برگه تست کرده‌ام…

ممکن است هیچ طرح خاصی از این جا در نیاید و یا بگویید خط و نقاشی من خوب نیست، اصلاً این چیزها مهم نیست. مهم این است که فعلاً به مرور یک شمایل کلی از طرح به دست بیاید. مثلاً در این مرحله ممکن است تعیین شود که آرم به صورت دایره‌ای باشد یا مربع و مستطیلی؟ تایپوگرافی آن چطور باشد؟ چه نمادهایی درگیر باشند؟ ساده باشد یا پیچیده؟
گام چهارم: گشتی در سایت iconfinder.com بزنید:

من عاشق این سایت هستم! بسیاری از ایده‌هایم از آیکون‌های این سایت بیرون آمده است! وارد این سایت شوید و کلمات کلیدی خود را به انگلیسی جستجو کنید. مثلاً من کلمه tick را جستجو کردم اما چیز زیادی یافت نشد. این بار کلمه کلیدی OK را جستجو کردم چون می‌دانستم خیلی‌ها برای نمایش OK از تیک استفاده می‌کنند. نتایج را مرور کنید:

همینطور که آیکون‌ها را می‌بینید، ایده‌های جدید به ذهنتان خطور می‌کند. دو آیکون چشم من را گرفت. وقتی آیکون دوم را دیدم، یاد «ساعت» افتادم و یک دفعه بشکنی زدم و گفتم:همینه! و «ساعت» هم به کلمات کلیدی‌ام اضافه شد.
گام پنجم: در فتوشاپ یا Word، با فونت‌های مختلف که به موضوع سوژه بخورد، کلمه کلیدی اصلی که نام شرکت یا مؤسسه یا سایت باشد را تایپ کنید:

دقت کنید:در مورد سوژه من، فونت‌هایی که دست نویس باشند بهتر است چون نماد نوشتن روی تخته و دانش‌آموز هستند… البته نهایتاً از این‌ها چیز خاصی در نیامد جز یک «میم» گرد که شاید از آخرین «مستمر» در عکس بالا الهام گرفتم.
گام ششم: کمی در مورد سلیقه مشتری داده جمع کنید:

من چیزهایی که در مورد مشتری‌ام در طول طراحی لوگو در ذهنم بود را بنویسم:

– اولاً ایشان گفته بودند که از لوگوی تستا خیلی خوششان می‌آید. من با توجه به همین جمله دنبال یک طرح دایره‌ای بودم. چون لوگوی تستا دایره‌ای است:

– ثانیاً قالب اصلی سایتشان که خودشان از بین چندین قالب مختلف انتخاب کرده‌اند را بررسی کردم:

از روی این قالب فهمیدم انگار به رنگ قرمز آلبالویی علاقه دارند یا حداقل مشکلی ندارند، پس رنگ طرح نهایی را قرمز انتخاب کردم.
گام هفتم: شروع به ترکیب داشته‌ها یا انتخاب بهترین‌ها کنید:

حالا باید آستین‌ها را بالا بزنید و با توجه به داشته‌هایتان یک طرح بزنید. من نهایتاً این طرح به ذهنم رسید:

و در نهایت گوشه‌های عقربه‌ها را بریدم تا کمی به تیک نزدیک‌تر بشود و کسی نگوید این عقربه به این ضخامت دقیقاً چه دقیقه‌ای را نشان می‌دهد؟

قصد داشتم برای نشان دادن «تکرار» و «استمرار» (که رمز موفقیت در کنکور و آزمون است) دو سه تا از نشانه‌های ساعت را سیاه کنم. اینطوری هم رنگ سیاه (که در قالب سایت مشتری بود) وارد طرح می‌شد و هم اینکه برای خیلی‌ها این سؤال پیش می‌آمد که این چند تا چرا سیاه است؟

موضوع دیگر اینکه اگر این طرح برای شرکتی مثل اپل می‌بود، باید علامت تیک را طوری می‌چرخاندم که به ساعت ۹:۴۱ دقیقه اشاره کند. چون می‌دانید که اپل در تمام ویدئوها و عکس‌هایی دستگاه‌هایش ساعت گوشی و لپ‌تاپ و آی.پد وغیره را روی ۹:۴۱ تنظیم می‌کند. چرا؟ (اینجا را ببینید: چرا روی همه محصولات اپل، ساعت ۹:۴۱ را می‌بینیم؟)

می‌خواهم بگویم در این طرح، حتی چرخش علامت تیک می‌توانست نماد یک مفهوم مهم باشد که البته من هر چه فکر کردم، در مورد سوژه‌ام ساعت خاصی به ذهنم نرسید، پس همان وسط و صاف گذاشتم که نماد «تیک» بودن بیشتر جلوه کند.
طرح را در چه نرم افزار و با چه ابزاری ایجاد کردید؟

طبیعتاً یک طراح حرفه‌ای، لوگو را با ابزارهای Vector در فتوشاپ یا illustrator یا Corel Draw طراحی می‌کند که من با فتوشاپ راحت‌ترم.

منظور از ابزارهای وکتور، ابزار Pen و Shape است که ممکن است در مراحل مقدماتی کار با ابزاری مثل Pen سخت به نظر برسد اما در مراحل پیشرفته تازه با این ابزار انس می‌گیرید و متوجه می‌شوید که خیلی خوش‌دست و قدرتمند است.

شاید بپرسید خط‌های مربوط به دقیقه‌های ساعت را چطور ایجاد کردید؟ خوب، برای اینکه بتوانید چنین طرحی با فتوشاپ به طور دقیق ایجاد کنید، باید دوره‌های پیشرفته و فوق پیشرفته فتوشاپ را بگذرانید. شاید در یک آموزش در مورد این بحث بسیار جالب و کاربردی صحبت کردم. خودم از مجموعه آموزشی Photoshop One on One یاد گرفتم.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *